Buku doa percuma

Hukum mandi wajib ketika puasa

Tajuk: Penjelasan mengenai hukum mandi wajib ketika puasa di bulan Ramadan

Asalamualaikum ustaz. Saya baru berkahwin dan saya nak tanya, bolehkan seseorang itu mandi junub atau mandi wajib ketika sedang berpuasa di bulan Ramadan? – Mimi

Waalaikumusalam Mimi,

Pertanyaan anda mengenai mandi junub atau mandi wajib semasa berpuasa adalah penting, kerana ia berkaitan dengan hukum syarak dalam ibadah puasa. Mari kita kupas lebih lanjut mengenai perkara ini.

Mandi Junub atau Mandi Wajib Ketika puasa

Dalam Islam, mandi junub atau mandi wajib adalah wajib dalam beberapa keadaan tertentu, seperti setelah hubungan suami isteri atau selepas mimpi basah. Mandi wajib diperlukan sebelum seseorang dapat melakukan sembahyang atau menyentuh mushaf al-Quran.

Baca: Hukum Mandi Banyak kali Ketika Berpuasa kerana Panas

Hukum Mandi Junub atau Mandi Wajib Semasa Berpuasa

Mandi junub atau mandi wajib ketika puasa tidak membatalkan puasa seseorang. Puasa akan terus sah walaupun seseorang mandi dalam keadaan junub atau wajib. Namun, penting untuk diingat bahawa apabila mandi, pastikan air tidak masuk ke dalam rongga mulut atau hidung untuk mengelakkan dari berlakunya pembatalan puasa.

Hukum Mandi Junub Bagi Pasangan Suami Isteri yang Bersetubuh

Hukum bersetubuh bagi pasangan suami isteri ketika sedang berpuasa adalah diharamkan. Namun, mereka boleh bersama di malam hari. Waktu bersetubuh di bulan Ramadan adalah selepas masuknya waktu maghrib sehinggalah sebelum azan waktu subuh.

Sebagai umat Islam, kita wajib menunaikan kewajiban seperti mendirikan solat subuh. Ini bermakna, pasangan yang telah bersetubuh di malam atau sebelum azan subuh, maka mereka wajib mandi agar sempat mendirikan solat subuh.

Mantan Syeikhul Azhar, almarhum Syeikh Dr Abdul Halim Mahmud menyebut dalam kitab Fatwa Abdul Halim Mahmud menyebut: “Sesungguhnya mandi junub pada siang hari ramadhan adalah harus dan tidak ada halangan padanya, akan tetapi boleh menjadi wajib jika sekiranya ianya membawa kepada melewatkan solat subuh dan luputnya waktu solat.”

Keharusan Mandi Junub atau Mandi Wajib

Jika seseorang memerlukan mandi wajib, ia adalah wajib untuk melakukan mandi tersebut. Mandi ini adalah satu perbuatan yang disyariatkan dalam Islam dan tidak boleh diabaikan. Walau bagaimanapun, ia tidak mengakibatkan pembatalan puasa seseorang.

Kesimpulan

Mandi wajib adalah satu kewajipan dalam Islam dalam beberapa keadaan tertentu. Walaupun ia diperlukan semasa berpuasa, ia tidak membatalkan puasa itu sendiri. Oleh itu, jika anda memerlukan mandi junub atau mandi wajib semasa berpuasa, pastikan anda melakukan mandi tersebut tanpa memasukkan air ke dalam rongga mulut atau hidung untuk memastikan keberkesanan ibadah puasa anda.

Semoga penjelasan ini membantu menjawab pertanyaan Puan Mimi. Wallahualam.

Leave a Comment

Ada kemusykilan? Tanya Ustaz.